Gurindam Jiwa

Gurindam Jiwa

Ceritera 1: Schubert's Serenade oleh HlovateLagunya penuh dengan kenangan. Dan dengan kenangan itu cerita ini ditulis.Ceritera 2: Vendetta oleh ImaenDengan jari aku gali sedikit tanah di nisannya, kukuburkan cincin itu di sisinya."Hari ini adalah titik tanpa pulang lagi."Ceritera 3: Hati Andriyana oleh Noor SurayaSisipan kisah cinta 'dia' yang menyimpan seribu rahsia, 'dia' yang menyimpan seribu cerita, 'dia' yang ingin berkongsi sebuah rasa: Aliya dan Manjalara

Read Online Gurindam Jiwa

Dah terbiasa dengan novel penuh, so bila menghadap mini novel seperti ini, memang rasa x puas. Biarpun Noor Suraya dengan gigihnya memberi bayangan di mana letaknya bangunan utama dan insfrastruktur asas (siap dicetak pelan lokasi lagi...) tapi untuk pembaca lemah daya ingatan seperti aku; sesatnya sudah tentu.

watak2 dilakarkan begitu teliti, dengan details yang cukup lengkap, bukan hanya sekadar kata2 tanpa bukti yang sahih. saya yang hanya mengenali mozart, beethoven ataupun vanessa may secara literal saja begitu terpesona dengan fakta2 baru yang dipaparkan, yang mana jarang dijumpai dalam mana2 novel ketika ini ( yelah asyik2 keja pejabat, anak datuk blabla... tak dilupakan, titipan pesanan diselitkan begitu bersahaja dalam karya ini. overall, apa yang saya suka dengan naskhah ini? pelbagai info baru yang tak perna saya tau atau ambil tahu sebelum ini, diselitkan dalam naskhah inii. maaf cakap, ada antara penulis yang bergelar doktor tapi masih menghasilkan karya2 komedi romantik tanpa cuba mempelbagaikan perwatakkan dengan pelbagai input yang berguna.

cerita pertama seperti biasa mesti air mata aku bergenang di birai mata bila baca bab-bab yang nak habis... mungkin aku terlalu banyak baca cerita lejen dan fixi tu kut yang aku rasa suka dengan cerita ni... tapi bila berkali aku baca cerita ni memang aku terbayang seorang brader yang aku kenal, dia seorang askar, sedang berlari dengan pistol di tangan nak balas dendam...

Blurb novel: Berkisar tentang Jua yang bagaikan terpaksa menerima kehadiran Shah dalam keluarganya setelah ibunya berkahwin dengan Uncle Zainal. Namun seiring waktu yang berlalu, Jua makin menyenangi kehadiran Shah kerana mereka punya minat yang sama iaitu muzik. Ketika mereka menanti kehadiran baby baru dalam keluarga, Shah pula yang dijemput Ilahi. Sedangkan apa yang bakal berlaku hari ini, aku sudah tidak pasti apakah nisanku nanti akan menjadi teman nisanmu... pastinya tak senang duduk pihak polis kita hehehe Ceritera III Hati Andriyana Noor Suraya: Hati Andriyana adalah sisipan kisah cinta 'dia' yang menyimpan seribu rahsia, 'dia yang menyimpan seribu cerita, 'dia' yang ingin berkongsi sebuah rasa: Aliya & Manjalara. Dalam Gurindam Jiwa ini Manjalara beritakan tentang rasa hatinya Lalu Fitri Hadi akan mewarnakan citra pertama 'dia' di hatinya Walau apapun ceriteranya, di pena Noor Suraya Ku Fitri masih seorang 'Qais' untuk lailanya dan Raden Andriyana... Blurb novel: Pada mereka yang membaca Tanah Andriyana TA: seharusnya membaca cerpen ini pula. Mengimbas kembali kisah cinta 4 keturunan yang saling bersangkut-paut dalam dua keluarga ini. Aliya dan Hadi berusaha membongkar kisah di sebalik permusuhan dua keluarga bersaudara ini.

What I admire most about Ju'a is that dia masih mampu menjaga aurat dengan abang tiri eventhough diorang duduk satu rumah, which is pada aku sangat susah utk orang melayu biasa buat. Bila baca novel ni, aku terasa rindu sangat dengan arwah abang sebab bond antara Ju'a dan Abang Shah yang sangat kuat walaupun sebagai adik-beradik tiri, tapi dah cukup untuk buat aku jealous sebab tak sempat nak rasa kasih sayang seorang abang sepenuhnya.

Bestnya, semua ketiga-tiga ceritera dalam novel ini best sangat.

drmuslimah.blogspot.com Tajuk buku : Gurindam Jiwa Penulis : Hlovate, Imaen , Noor Suraya Keluaran : Jemari Seni Halaman : 496 m/s Ulasan Ain Sabrina : Ada 3 kisah dalam Gurindam Jiwa yang berlainan temanya. Kali ini tiada tema percintaan dibawa kerana Jua dan Shah adalah adik dan abang walaupun tidak seibu dan sebapa. Kesinambungan kisah Aliya dan Hadi yang telah berkahwin setelah menghadapi musim cinta terlarang di dalam novel Tanah Adriyana sebelum ini. Dan di dalam novel ini , dihuraikan dengan lebih mendalam kisah cinta moyang mereka dahulu , Ku Ahmad Fitri dengan Raden Adriyana. Komen Ain Sabrina : Ketiga-tiga kisah ini walaupun dikumpulkan dalam Gurindam Jiwa , setiap satunya ada kekuatan dan temanya masing-masing. Kisah Schuberts Serenade ada kekuatannya sendiri walaupun tidak membawa tema cinta sebagai temanya. Dan kerana itu watak aku menjadi watak yang menyedihkan , walaupun dendamnya terbalas , hakikat Lia telah pergi masih tidak berubah.

Bila Abang Shah meninggal dunia, Ju'a kehilangan dan tidak dapat meneruskan minatnya kepada musik. Dari hari itu, dia nekad untuk membalas dendam ke atas mereka yang terlibat. Hati Aliya dan Hadi tidak mungkin dapat disatukan kerana dendam lama. Fitnah dan aib yang dilontarkan selama ini kepada Andriyana dapat dibersihkan.

  • Malay

  • Novels

  • Rating: 4.28
  • Pages: 496
  • Publish Date: 2007 by Jemari Seni Publishing